fritidsfabriken.blogg.se

130116 Elfunderingar..

Publicerad 2013-01-16 22:00:36 i Allmänt,

Elen i båten verkar ok dragen men det haltar lite på genomförandesidan samt att jag behöver dimensionera upp ett par kablar så jag inte tappar spänning på vägen. 
Såvitt jag har kunnat se så är det en Hitatchi 35A generator som står för laddningen av batterierna det jag däremot inte kunnat få klarhet i är regulatorn. Jag har hittat en omkopplingspunkt (se vänster på bilden) som jag starkt misstänker vara regulatorn, är det någon som läser på bloggen så får ni gärna kommentera ang det.
På "regulatorn" finns 3st inkopplingspunkter, de är angivna 1, A och 2. Punkterna A och 2 är använda och de går till B på generatorn resp batteriets + pol via huvudbrytaren.
Den svarta kabeln på bilden ska vara röd, den går till startmotorn.
 
Jag har också ritat om elschemat då jag upptäckte ett par mindre fel.
Enligt schemat så finns två batteribankar men en brytare mellan dem så man alltid kan isolera ett batteri för start/reserv. Jag kommer inte ha behov av mer Ah så det kommer troligen få ligga kvar på det viset.
Tankar eller synpunkter på det?
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Petter

Publicerad 2013-01-20 21:27:24

Regulatorn sitter oftast integrerad i generatorn och ser då ut som en svart plastbit på generatorns baksida. Den blåa delen är antagligen en diod som gör att du kan ladda två skilda batteribanker samtidigt. Men som man kan se på bilden är det inte kopplat på de viset. Tycker också att kablarna från generatorn är på tok för klena. Skulle rekommendera dig att ta bort "blåa regulatorn" Samt att koppla in en skiljerelä från biltema ca 150kr mellan start batteriet och förbruknings batteriet.

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-25230/

Svar: Tack för bra input!Jag har idag lyckats se baksidan på generatorn och det är mycket riktigt så att regulatorn är integrerad i generatorn. Planen blir att, förutom att dra om och dimensionera upp en del kablar, installera ett skiljerelä.
btprojekt.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela